STATUT
GMINY DOBRON

ROZDZAL I
Postanowienia ogólne

§ 1. Gmina Dobroń jest wspólnota samorządowa osób mających miejsce zamieszkania na terenie gminy Dobroń, zwanej w dalszej treści Gmina.

§ 2. 1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 9437 ha. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

2. Gmina podzielona jest na 18 jednostek pomocniczych, którymi są następujące sołectwa:

·         Barycz,

·         Chechło I,

·         Chechło II,

·         Dobroń Duzy ,

·         Dobroń May,

·         Dobroń Poduchowny,

·         Ldzań,

·         Markówka,

·         Mogilno Duże,

·         Mogilno Male,

·         Morgi (obejmuje wsie Morgi , Morgi, Kolonia Ldzań),

·         Orpelów,

·         Poleszyn,

·         Przygoń,

·         Róża,

·         Wincentów,

·         Wymysłów,

·         Zakrzewki.

3. Gmina posiada herb-godło o wzorze przyjętym Uchwala Rady Gminy. Znak graficzny i opis wizerunku herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

4. Prawo posługiwania się wizerunkiem herbu-godła maja wyłącznie organy Gminy, natomiast osoby fizyczne i prawne po uzyskaniu zgody Rady Gminy na ustalonych odrębnych zasadach.

§ 3. 1. Gmina posiada osobowość prawna.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawa na rzecz innych podmiotów Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własna odpowiedzialność.

ROZDZIAL II
Zakres dzialania i zadania Gminy

§ 4. Celem Gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

§ 5. 1. Do zadań, które z mocy ustawy Gmina ma obowiązek wykonywać należą:

1) zadania własne określone przepisami prawa,

2) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

3) zadania z zakresu przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu właściwości administracji rządowej, jednostek samorządu powiatowego i samorządu województwa w ramach zawartych porozumień zapewniających środki finansowe na realizacje tych zadań oraz określające zasady ich przekazywania.

3. Inne sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 6. 1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone innymi ustawami na rzecz innych podmiotów, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, mające charakter zadań własnych.

2. Gmina wykonuje zadania zlecone i przyjęte w drodze porozumień po zapewnieniu środków finansowych przez administracje rządowa.

3. W celu wykonywania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki gminne, przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

§ 7. Gmina może prowadzić działalność gospodarcza tylko w zakresie realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej.

§ 8. 1. W celu wykonywania zadań wymagających współdziałania z innymi gminami, Gmina może przystępować do związków gmin, porozumień miedzy gminnych i stowarzyszeń.

2. Gmina może wykonywać zadania publiczne w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego poprzez tworzenie związków miedzy gminnych, stowarzyszeń w tym pomocy finansowej.

3. Przystąpienie do związku gmin, porozumienia miedzy gminnego lub stowarzyszenia wymaga zgody Rady Gminy.

§ 9. 1. W każdej ważnej sprawie dla gminy oraz w przypadkach przewidzianych w ustawie na terytorium mogą być prowadzone konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa rada w odrębnej uchwale. 2. Konsultacje przeprowadza sie z:

1) inicjatywy rady,

2) na wniosek 5 % mieszkańców gminy,

3) w przypadkach przewidzianych ustawa o samorządzie gminnym.

3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88 z 2000 r. poz. 985).

ROZDZIAL III
Organy Gminy

§ 10.1. Gmina działa przez swoje organy.

2. Organami Gminy są Rada Gminy i Wójt Gminy.

§ 11. 1. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Rada Gminy składa się z radnych wybranych przez mieszańców Gminy w drodze wyborów według zasad określonych w ordynacji wyborczej.

3. Rada Gminy wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bezwzględna większością głosów w obecności co najmniej polowy ustawowego składu Rady, w glosowaniu tajnym.

4. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy określone w art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 12. 1. Rada Gminy w celu kontroli pracy Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych powołuje Komisje Rewizyjna, w skład której mogą wchodzić wyłącznie radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje do Rady Gminy w sprawie udzielenie lub nieudzielania absolutorium Wójtowi oraz wykonuje inne zadania zlecone przez Rade w zakresie kontroli. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalna Izbę Obrachunkowa.

3. W celu wykonania swoich zadań Rada Gminy powołuje inne stale lub doraźne Komisje ustalające przedmiot działania oraz ich skład osobowy.

4. W skład powołanych komisji mogą wchodzić tylko radni.

§ 13. 1. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy określa Regulamin Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.

2. Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa Regulamin, będący załącznikiem nr 4 do Statutu.

§ 14. Organem wykonawczym jest Wójt Gminy.

§ 15. 1. Wójt Gminy wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwal Rady Gminy,

2) określenie sposobu wykonywania uchwal,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu,

4) przygotowywanie projektu budżetu, jego wykonanie oraz przedkładanie Radzie sprawozdań z wykonania,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych od administracji rządowej, po zapewnieniu środków finansowych,

7) występowanie z wnioskiem do rady o zwołanie nieplanowanej sesji w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku w celu rozpatrzenia spraw wymagających bliższego rozstrzygnięcia.

3. Wójtowi na zasadzie wyłączności przysługuje prawo załatwiania spraw określonych w art. 60 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 16. 1 . Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ja na zewnątrz. Wójt zajmuje swoje stanowisko w formie zarządzeń.

§ 17. Zadania Wójta Gminy wykonywane są przy pomocy Urzędu Gminy.

§ 18. Wójt ustala w drodze zarządzenia regulamin organizacyjny urzędu.

§ 19. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie gminnym oraz jednostkach gminnych są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

1) wyboru - wójt,

2) powołania - Sekretarz i Skarbnik Gminy, Kierownik USC oraz niektórzy kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, jeżeli przepis szczególny tak stanowi,

3) umowy o prace - pozostali pracownicy.

ROZDZIAL IV
Gospodarka finansowa gminy

§ 20. 1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansowa na podstawie budżetu gminy, uchwalonego w formie uchwały budżetowej na dany rok kalendarzowy.

2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacja o stanie mienia komunalnego opracowuje Wójt Gminy i przedstawia najpóźniej do 15 listopada poprzedzającego rok budżetowy:

a) Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania,

b) Radzie Gminy.

Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy przed uchwaleniem budżetu. Szczegółowość projektu budżetu oraz materiałów informacyjnych określa odrębna uchwala Rady Gminy.

3. Uchwałę budżetową Rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach - najpóźniej do 31 marca roku budżetowego.

4. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawa gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Gminy.

5. Rada Gminy nie może bez zgody Wójta wprowadzić zmian w projekcie uchwały budżetowej, powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków z jednoczesnym zwiększeniem deficytu budżetowego.

6. Rada Gminy na wniosek Wójta może ustalić prowizorium budżetowe w przypadku gdy dochody i wydatki Państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym - na okres objęty prowizorium budżetowym Państwa.

7. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie jej wykonania.

8. Wójt Gminy informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

§ 21. 1. Dochodami Gminy są:

1) wpływy z ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw podatków,

2) wpływy z opłat,

3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu Państwa,

4) subwencja ogólna,

5) dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gminy oraz wpłat od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,

6) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie oraz inne zadania zlecone ustawami,

7) odsetki od środków finansowych gminy, gromadzonych na rachunkach bankowych.

2. Dochodami gminy mogą być:

1) dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gminy,

2) dotacje celowe na zadania realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego,

3) dotacje celowe z budżetu Państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego,

4) dotacje z funduszów celowych,

5) spadki, zapisy i darowizny,

6) odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę,

7) opłaty prolongacyjne oraz odsetki od nieterminowo regulowanych należności gminy,

8) odsetki i dywidendy od kapitału wniesionego do spółki,

9) dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych odrębnymi przepisami,

10) inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

§ 22. 1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt.

2. Oświadczenie woli w imieniu Gminy związane z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy może składać w czasie nieobecności Wójta jednoosobowo Sekretarz Gminy w granicach udzielonego pełnomocnictwa.

3. Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązania pieniężnego wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika powiadamiając o tym Rade Gminy oraz Regionalna Izbę Obrachunkowa.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy.

§ 23. Za prawidłową gospodarkę finansowa odpowiada Wójt Gminy.

ROZDZIAL V
Postanowienia szczegółowe dotyczące sołectw

§ 24.1. Sołectwa tworzy się, znosi, łączy i dzieli w drodze uchwały rady. Podjęcie przez rade uchwały w sprawie utworzenia jednostek pomocniczych poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z zainteresowanymi mieszkańcami gminy.

2. Konsultacje polegają na przeprowadzeniu zebrania z zainteresowanymi mieszkańcami oraz poprzez zgłaszanie uwag do projektu uchwały o tworzeniu, znoszeniu, łączeniu i dzieleniu jednostek pomocniczych, wyłożonego przez okres 7 dni w siedzibie urzędu.

3. Wniosek o utworzenie, zniesienie, polaczenie i podzielenie jednostki pomocniczej podlega rozpatrzeniu w trybie konsultacji, jeżeli złoży go co najmniej 40 uprawnionych do glosowania mieszkańców.

§ 25.1. Nadzór nad funkcjonowaniem organów samorządu mieszkańców wsi sprawuje Rada Gminy oraz Wójt.

2. Rada Gminy nadzoruje działalność sołectwa poprzez prowadzenie doraźnych kontroli gospodarki finansowej sołectwa.

3. Wójt ma prawo wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectwa.

§ 26. 1. Rada Gminy może odrębną uchwałą przekazać sołectwu do korzystania części mienia należącego do Gminy.

2. Wójt obowiązany jest czuwać , aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenia oraz, aby dochody i świadczenia pobierane na jego korzyść, były wydatkowane zgodnie z przepisami i statutem sołectwa.

ROZDZIAL VI
Uchwalanie i zmiany w Statucie

§ 27. 1. Uchwalenie Statutu oraz jego zmian następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej polowy składu Rady Gminy.

2. Statut Gminy i jego zmiany ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia chyba ,ze uchwala przewiduje datę późniejsza.

ROZDZIAL VII
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów sporządzonych przez organy gminy i komisje rady

§ 28. 1. Każdy ma prawo wglądu do dokumentów sporządzonych przez organy gminy i komisje rady w wyniku wykonywania zadań publicznych , w szczególności do protokołu z posiedzeń rady, i komisji rady.

2. Udostepnienie dokumentów do wglądu odbywa się z ograniczeniami przedmiotowymi, wynikającymi z obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych, informacji objętych tajemnica bankowa, statystyczna, informacji w zakresie objętym ochrona zbiorów danych osobowych, informacji mogących naruszać prywatność osób fizycznych lub tajemnice przedsiębiorcy.

3. Protokoły z posiedzeń rady i komisji rady udostępniane są do wglądu w obecności upoważnionej osoby w siedzibie urzędu w piątek każdego tygodnia w godzinach od 10:00 do 13:00.

4. Zainteresowana osoba ma prawo sporządzania notatek i odpisów w siedzibie urzędu.

ROZDZIAL VIII
Przepisy koncowe

§ 29. 1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.).

2. W Urzędzie Gminy prowadzony jest zbiór aktów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu.

3. Akty prawa miejscowego wywiesza się ponadto na tablicach ogłoszeń urzędu.

§ 30. W sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszego statutu maja za-stosowanie następujące przepisy:

1. ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

2. ustawa z 10 maja 1990r - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz.191 z późn. zm).

3. ustawa z dnia 22 marca 1992 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1992 r. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.)

4. ustawa z dnia 20 czerwca 2002 o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz.984 z późn. zm.)

OBJASNIENIA

Ilekroć w postanowieniach Statutu i Załącznikach jest mowa o:

1) Radzie - rozumie sie przez to Rade Gminy w Dobroniu,

2) Wójcie - rozumie sie przez to Wójta Gminy Dobroń,

3) Urzędzie - rozumie sie przez to Urząd Gminy w Dobroniu,

4) Ustawie o samorządzie gminnym - rozumie się ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)

ZALACZNIKI

Załącznik Nr 1 - Mapa Gminy

Załącznik Nr 2 - Znak graficzny Herbu Gminy i jego opis

Załącznik Nr 3 - Regulamin Rady Gminy

Załącznik Nr 4 - Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej